Day 09 - my beliefs

Om man skriver in "beliefs" i Google Translate står det som översättning "övertygelser".
   Jag vet inte. Övertygelser. Jag känner att det klingar tro här, men jag är inte direkt den goda protestant jag borde vara. Så vad kan jag skriva om?

Jag kan berätta om mina feministiska övertygelser. Min tro på allas lika värde. Min övertygelse om fred på den snart (snällasnällasnälla) miljövänliga jord vi lever på.

Eller min tro på hur viktig tron är.

Lite kort: Jag anser att alla kön är lika mycket värda, och trots att jag skämtar om att kvinnor ska stå vid spisen så kokar jag av vrede när jag märker att andra skämtar om sånt med en allvarlig undeton. Hur KAN man vilja uppfostra sina söner till att ta mer plats än sina döttrar? Hur KAN man på fullaste allvar låta bli att ge jobb till kvinnor med motiveringen "hon är gravid" (Eller ännu värre: hon kommer säkert vilja skaffa barn/hon har barn och kommer därför att ta ut en massa "hemma med sjukt barn")? Hur KAN man måsta kvotera in kvinnor respektive män till olika jobb (NEJ det är inte bra, men jag orkar inte diskutera det nu) och hur KAN man fortfarande HANDLA med kvinnor i en del länder? GAH! Jag blir så väldigt arg när jag tänker på den orättvisa vi lever i. Seriöst. Varken kvinnor eller män än mer värt än sitt motsatta kön, någon endaste gång.
   Ta bara den lilla detalj jag svor så bestialiskt över som kronprinsessans brölopp: silverbesslag på hästarnas doningar istället för guld. Eftersom hon var kvinna. OCH? OCH?! Höll på att gå i taket. Vad i helvete har det för betydelse?

Jag tror även på att alla människor har lika värde, inte bara mellan kön utan också efter hudfärg, land, religion, etnicitet, sexuella läggning och så vidare i alla oändlighet. En homosexuell arbetslös tjej har samma rättigheter, skyldigheter och förtjänar samma respekt som en rysk man som jobbar som läkare eller en heterosexuell kvinna med chefsposition på Volvo. Liksom, hallå? Man föds till människa. Vem man ÄR är något som man uppfostras till och även väljer själv. Hudfärgen sitter på utsidan. Könet är ett måste för forplantning: lika delar kuk och lika delar fitta. Religion har funnits så länge homo sapiens har funnits och säkerligen innan det, i viss måtta (nej, jag tror inte att tio tusen neandertalare hade värsta massmötena där man tillbad samma gud, men i de små samhällen de ändå hade, hade säkert någon sorts gemensam tro) och olika religioner är mest bara beroende på vart på jorden man kommer ifrån och hur samhällena ser ut (alla nomadfolk har liknande religioner men ändå så kan ju knappast aboriginerna och samerna har haft någon som helst kontakt).

Börjar bli trött i hjärnan, och arg, så jag ska hålla mig kort på riktigt: Jag hoppas och tror att det en dag faktiskt kan bli fred på jorden. Någon gång. Om sidådär tusen år. Vi är ju en bit på vägen.

Sen kan jag ju bara i förbifarten nämna att jag tror att människor alltid behöver något att tro på. Religion kan bli farligt, men människor som saknar tro har inte mycket att leva för. Och då menar jag inte bara tron på någon gud utan det kan vara vad som helst: kärleken, människors rättigheter, sig själva.

Visst är jag duktig på att hålla mig kort förresten? Eh, nej. Lite bloggar att roa sig med: Hanna Fridén, Johanna Sjödin, UMR Sundsvall

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0